Arjen oravanpyörässä usein unohdamme sen, että raha ei ole kaikki kaikessa. Kuuluisa roomalainen runoilija Vergilius totesi jo yli 2000 vuotta sitten: ”suurin rikkaus on terveys.” Terveellisistä elämäntavoista puhuttaessa usein ajatellaan, että niitä noudattaakseen tarvitaan valtavasti rahaa. Raha kyllä auttaa terveellisen elämän toteuttamisessa, sillä silloin voi syödä orgaanista ruokaa, käydä terveystarkastuksissa, eikä raha-asioita tarvitse muutenkaan stressata. Terveellinen elämä onnistuu kuitenkin vaatimattomammallakin budjetilla.Tässä blogipostauksessamme keskitymme terveellisiin elämäntapoihin, joiden avulla pidät kehosi ja mielesi terveenä. Nämä elämäntapavinkit voit ottaa käyttöön heti. Osa vinkeistämme ovat täysin ilmaisia, osasta joutuu hieman maksamaan, ja joidenkin vinkkien avulla voit jopa säästää rahaa!

1.Lenkkeile ja treenaa kotona

Löytyykö kaapistasi lenkkarit? Hienoa, olet ottanut jo tärkeän ensiaskeleen kohti terveellisempää elämää. Lenkkeily itsessään ei maksa sinulle mitään lukuun ottamatta hikeä, aikaa ja vaivaa - mutta se on sen arvoista! Tutkimukset ovat osoittaneet, että juokseminen voi tuoda lisää elinvuosia ja on hyväksi immuunijärjestelmälle sekä verenkierrolle. Lisäksi lenkkeily antaa energiaa, ja kohottaa mielialaasi!

Mitä lihasten treenaamiseen tulee, usein ajatellaan, että kuntosali on ainoa paikka lihasmassan kasvattamiseen, ja timmistä vartalosta haaveilevalle. Punnerrukset, leuanvedot, askelkyykyt ja haarahypyt ovat erinomaisia tapoja treenata kotona kehon painolla. Hankkimalla muutaman käsipainon tai kahvakuulan, saat voimaharjoittelusta vielä enemmän irti.

2.Nuku riittävästi

On yleisessä tiedossa, että riittävä uni on elintärkeä osa terveellistä elämää ja elinehto sille, että kehosi ja mielesi saavat levätä. Tiesitkö, että tutkimukset ovat osoittaneet, että unenpuute voi vaikuttaa kaikkeen sydämestä ja verenkierrosta lähtien aina mielialaan ja suorituskykyyn.

Lasten lisäksi myös aikuiset hyötyvät siitä, että nukkumaan meno on rutiininomaista ja aikataulutettua - nukkumaan mennään joka päivä samaan aikaan. Suurin osa asiantuntijoista suosittelee aikuisille 7–9 tuntia unta yössä. Lapset ja nuoret tarvitsevat unta vieläkin enemmän. Kun nukkumaanmenoaika lähestyy, sulje televisio ja laita puhelin sivuun. Näin annat kehollesi mahdollisuuden rauhoittua.

3.Syö terveellisesti

Syödäksesi ravitsevaa ruokaa, sinun ei tarvitse käyttää suuria summia rahaa luomutuotteisiin. Lautasmallit ja muut ravitsemukselliset ohjeet painottavat yhä enemmän hedelmien ja kasvisten tärkeyttä ruokavaliossa.

Ruokavaliossa ei tule unohtaa myöskään proteiinien, mineraalien ja vitamiinien tärkeyttä, olet sitten vegaani, kasvis- tai sekasyöjä. Kaupassa käydessäsi kiinnitä huomiota pakkausteksteihin, joista voit nähdä tuotteiden ravintoarvot. Lisäksi varaa viikossa aikaa siihen, että valmistat kotiruokaa ravintola- tai valmisruoan sijasta.

4.Rajoita roskaruoan syöntiä

Kuten nimikin jo kertoo, ei roskaruoka ole ravintoarvoiltaan paras mahdollinen valinta. Se on usein arjen kiireessä kuitenkin se helppo ja nopea valinta. Roskaruoka sisältää tyypillisesti runsaasti rasvoja, sokeria ja suolaa. Ei siis ihme, että roskaruoka saattaa koukuttaa ja lisää riskiä ylensyöntiin. Roskaruoan, kuten erilaisten herkkujen, sipsien ja limujen nauttimisessa olisi hyvä pysytellä kohtuudessa. Herkuttelu silloin tällöin on täysin sallittua, mutta seuraavan kerran, kun herkkuhimo iskee, kokeile herkkujen korvaamista vesilasillisella tai omenalla. Sitä paitsi, hedelmä on yleensä myös edullisempi vaihtoehto kuin suklaapatukka!

5.Vältä tupakointia

On olemassa monia syitä, miksi tupakointi kannattasi lopettaa. Kuitenkin edelleen monet ihmiset tupakoivat siitäkin huolimatta, että tupakointi voi pahimmassa tapauksessa johtaa kuolemaan. Tupakointi tappaa vuosittain miljoonia ihmisiä ja se on merkittävin keuhkosyövän ja suusyövän aiheuttaja lukuisten muiden terveysongelmien lisäksi.

Jos et ole vielä lopettanut polttamista – ei hätää, sillä vielä ei ole myöhäistä! Netistä löytyy valtavasti hyödyllistä materiaalia tupakoinnin lopettamiseen. Jos kaipaat lisätukea, voit aina kääntyä lääkärin puoleen. Tupakoinnin lopettamisen vaikutukset näkyvät välittömästi sekä terveydessäsi että ulkoisessa olemuksessasi. Lisäksi lompakkosi kiittää, sillä säästät satoja, jopa tuhansia euroja vuodessa!

6.Lue kirjoja

Tieto on valtaa, ja lukeminen on paras keino hankkia sitä. Lukemisen hyödyt eivät kuitenkaan rajoitu pelkkään uuden tiedon oppimiseen. Fiktiivisten tarinoiden lukeminen kehittää mielikuvitusta, empatiakykyä sekä kriittistä ja analyyttista ajattelua. Useat tutkimukset ovat myös osoittaneet, että lukeminen auttaa masennukseen, lievittää stressiä ja pienentää riskiä sairastua Alzheimerin tautiin.

Jos uuden kirjan hintalappu hirvittää, kannattaa tarkistaa käytettyjä kirjoja myyvien liikkeiden valikoima. Tällaisista liikkeistä saat hankittua kirjoja huomattavasti huokeampaan hintaan ja valikoimista voi löytyä todellisia helmiä ikivihreistä teoksista kansainvälisiin best sellereihin. Kirjojen lukeminen on kenties edullisin ja tehokkain tapa inspiroitua niin henkisesti kuin hengellisestikin.

7.Meditoi

Ajattelematta oleminen on huomattavasti haastavampaa kuin miltä se kuulostaa. Ajatusten uudelleenohjaus muistuttaa salitreeniä, jossa keskitytään treenaaman yhtä lihasta kerrallaan. Ajatusten treenaaminen on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää ajatusten ohjailua - pian harjoittelun aloitettuasi opit tuntemaan itsesi paremmin, koska olet tietoisempi omista ajatuksistasi. Miksipä et aloittasi saman tien? Voit aloittaa meditoinnin milloin tahansa - etsi itsellesi vain hiljainen paikka ja hengitä.

8.Nauti auringosta kohtuudella

Auringonvalo auttaa tuottamaan D-vitamiinia, joka on välttämätön ainesosa yleisen terveyden ja muiden ravintoaineiden käsittelyn kannalta. Auringonvalo auttaa myös säätelemään serotoniinitasoa, jolla on puolestaan positiivinen vaikutus mielialaan. Muista kuitenkin nauttia auringosta kohtuudella. Huolehdi riittävästä nesteytyksestä ja suojaudu liialliselta auringonvalolta aurinkorasvan, hatun sekä aurinkolasien avulla.

 

Toivottavasti inspiroiduit ja sait edullisia vinkkejä terveelliseen elämään. Aloitetaan yhdessä terveellisempi elämä – jo tänään!

 

  

Tervetuloa chattiin!

The chat is not available.

Chat ei ole tällä hetkellä käytössä.
Jätä meille viesti

Kiitos viestistäsi, vastaamme mahdollisimman pian.

System error