Prime-laina

Ferratumin Kesäbarometrin tulokset

Yli 25% ihmisistä haluaa panostaa tänä vuonna kesälomaansa enemmän kuin vuosi sitten ja kotimaan matkailu pysyy kesäaktiviteettien kärjessä. On mielenkiintoista myös huomata, että mobiilipankkipalvelut ovat vakiinnuttaneet asemaansa sekä se, että kortit ovat syrjäyttämässä käteisen. Nämä tulevat ilmi Ferratum Oyj:n Kesäbarometri 2018™ -tutkimuksessa, joka toteutettiin jo kahdeksatta kertaa. Kyselyyn osallistui ennätysmäärä vastaajia lähes 22 000 kotitaloudesta ja 18 maasta eri puolilla maailmaa. Tämä barometritutkimus on Ferratumin tähän mennessä suurin koskaan.

Ferratum Group on pyytänyt asiakkaitaan jakamaan kulutustottumuksiaan vuodesta 2014 lähtien. Tutkimus toteutetaan kaksi kertaa vuodessa ja sen tarkoituksena on tarkastella kuluttajien kulutustottumuksia lomakauden aikana. Kesäbarometrissa pureudutaan siihen,  paljonko ja mihin asiakkaamme käyttävät rahaa kesälomallaan, missä maassa käytetään eniten rahaa kesälomakaudella, käyttävätkö kuluttajat Airbnb-majoituspalveluita sekä siihen, missä maissa suositaan online-ostoksia perinteisten liikkeiden sijasta. Tutkimus toteutettiin nimettömänä ja standardoituna verkkokyselynä.

Matkailuun panostetaan aikaisempaa enemmän

Kotitalouksista yli 26 % on valmis käyttämään kesälomaansa enemmän rahaa tänä kesänä verrattuna viime vuoteen. Sen sijaan 40 % vastaajista aikoo kuluttaa palkastaan lomailuun saman verran kuin viime kesänä. Norjassa, Latviassa, Kroatiassa ja Meksikossa kesälomaan panostetaan eniten, sillä jokaisessa näissä lomailuun ollaan valmiita käyttämään yli 60 % kuukausittaisesta palkasta.

Tuttuun tapaan tänäkin vuonna suomalaiset jatkavat säästölinjalla heti ruotsalaisten ohella. Suomalaiset aikovat käyttää lomaansa vain alle 40 % palkastaan, kun Ruotsissa luku on vieläkin vähemmän. Laskua tässä on ruotsalaisten kohdalla tapahtunut, sillä luku on edellisenä kesänä ollut lähemmäs 50 %.

Kotimaan matkailu on myös tänä kesänä suositumpaa ulkomaanmatkailuun verrattuna. Vähän yli 11 % vastaajista kertoi käyttävänsä rahansa mieluummin kotimaassa, kun halukkuus ulkomaan matkailuun oli vain reilulla 8 % vastaajista. Matkailuun halutaan kuitenkin laittaa rahaa enemmän kuin aikaisemmin, ja suomalaiset ovat yksi eniten matkaansa panostavista kansoista saksalaisten, bulgarialaisten ja puolalaisten ohella.

Kesälomaa halutaan viettää kodin ulkopuolella

Kesäloman aktiviteetit tänä vuonna näyttäisivät suuntautuvan vahvasti kodin ulkopuoliseen  tekemiseen, sillä suosituimpana vaihtoehtona kesäloman kulutuskohteisiin lukeutui kotimaan matkailu. Heti tämän jälkeen äänestetyimmät aktiviteetit olivat vaatteet ja kesämuoti sekä sosiaaliset aktiviteetit, kuten juhlat ja ravintoloissa käynti. Esimerkiksi Meksikossa, Kanadassa ja Tsekissä urheilu tai ajan viettäminen perheen kanssa olivat eniten suosiota keränneet kesälomatekemiset. Suomalaisten viisi suosituinta kesäaktiviteettia ovat kotimaan matkailu, kesän tapahtumat, ulkomaan matkailu, puutarhan hoito ja tee se itse -projektit sekä kesäfestivaalit. Suomalaisten kulutuskohteista poikkeavat hieman naapurimaamme Ruotsin valinnat. Siellä viiden parhaan joukkoon nousevat kotimaan matkailun ja kesän tapahtumien lisäksi sosiaaliset aktiviteetit, lasten kesäharrastukset sekä kesävaatteet ja muoti. Puutarhan hoito oli listan kärjessä vain Latviassa, kun se vielä viime vuonna oli useiden maiden suosituin kesäaktiviteetti.

Airbnb-palveluita maailmalla hyödyntävät eniten saksalaiset, kun heistä jopa yli 70 % on tuntenut tämän edullisen majoituspalvelun hyödylliseksi. Muualla ei niinkään olla vielä yhtä vakuuttuneita asiasta, sillä listauksessa toiseksi tulleessa Tsekeissä Airbnb-palveluita hyödyntää vähän yli puolet tutkimukseen vastanneista. Suomessa vastaava luku on vain 16 %.

Maksaminen hoidetaan mieluiten kortilla ja mobiililaitteella

Korttimaksujen myönteisyys matkustelun aikana kasvaa entisestään ja erityisesti Pohjoismaat johtavat tällä saralla - Norjassa ja Ruotsissa yli 70 % käyttää mieluummin korttia käteisen rahan sijasta. Tanskalaiset yltävät kolmanneksi tässä listauksessa. Kortit eivät kuitenkaan enää ole vain skandinaavien juttu, sillä yli puolet kaikkien maiden vastaajista kertoi käyttävänsä mieluummin korttia. Korttimaksujen ohelle on kirinyt myös mobiilipankkipalvelut, joka on vakiinnuttanut asemaansa. Kaikista vastaajista yli 60 % aikoi hyödyntää mobiilipankkia kesälomallaan. Kärkipäässä näiden palveluiden käyttäjinä ovat ruotsalaiset, kanadalaiset, alankomaalaiset ja norjalaiset, joissa kaikissa mobiilikäyttäjiä on yli 80 %.

Verkkossa shoppailu on helppoa eikä ole sidottuna aikaan tai paikkaan, mikä on tärkeää esimerkiksi kesälomien aikaan. Suosituinta online-shoppailu on Iso-Britanniassa ja Espanjassa. Suomalaiset kuitenkin suosivat Latvialaisten ja Meksikolaisten kanssa vielä perinteisiä ostosmahdollisuuksia, kuten paikan päällä shoppailua myymälöissä. On kuitenkin mahdollista, että suomalaisten online-ostosten määrä tulee vielä kasvamaan tulevina vuosina, sillä ostosten tekeminen mobiililaitteilla on koko ajan yhä helpompaa.

Lue lisää: Ferratumin Kesäbarometri 2018

 

Tervetuloa chattiin!

The chat is not available.

Chat ei ole tällä hetkellä käytössä.
Jätä meille viesti

Kiitos viestistäsi, vastaamme mahdollisimman pian.

System error