Prime-laina

Ostaako sinun perheesi luomua? Lue lisää luomutuotteiden kasvavasta trendistä.

Vuonna 2014 yhdysvaltalainen luomujärjestö Organic Trade Association toteutti Yhdysvalloissa tutkimuksen, johon osallistui yli 1 200 kotitaloutta, joissa oli vähintään yksi alle 18‑vuotias lapsi. Tutkimuksen mukaan kahdeksan kymmenestä amerikkalaisperheestä on ostanut luomutuotteita vähintään yhden kerran kuluneen kahden vuoden aikana.

90 % vastaajista kertoi ostavansa luomuelintarvikkeita lapsilleen ainakin ”joskus”, ja lähes neljännes kertoi ”aina ostavansa luomua” lapsilleen.

Markkinatutkimusyritys Ecovia Intelligencen mukaan maailmanlaajuisen luomutuotteiden markkinan arvo vuonna 2016 oli 79 miljardia euroa. Yhdysvallat on johtava markkina 38,9 miljardilla eurolla, ja sitä seuraavat Saksa (9,5 miljardia euroa), Ranska (6,7 miljardia euroa) ja Kiina (5,9 miljardia euroa).

Alla tarkastelemme luomutuotteiden kasvavaa globaalia trendiä ja kysyntää tarkemmin.

Euroopassa

EU edustaa toiseksi suurinta yksittäistä luomutuotteiden markkinaa heti Yhdysvaltojen jälkeen.

Vuonna 2015 luomutuotteiden vähittäismyynnin arvo oli 29,8 miljardia euroa.

Tilastojen mukaan Saksa on suurin luomuruoan markkina Euroopassa. Luomututkimuslaitos FiBL:n tutkimusten mukaan Tanskalla on kuitenkin maailman korkein luomun osuus (9,7 prosenttia), mikä tarkoittaa, että tanskalaisissa ruokakaupoissa luomuruoan prosentuaalinen osuus on maailman korkein. Toisella sijalla oli Luxemburg, jota seurasivat Sveitsi, Ruotsi ja Itävalta.

Luomututkimuslaitos FiBL:n tutkimuksessa todettiin, että kuluttajat käyttivät EU:ssa 61 euroa luomuruokaan henkilöä kohden. Sveitsissä summa oli kuitenkin 274 euroa henkilöä kohden, joten sveitsiläiset käyttävät eniten rahaa luomuruokaan.

Australiassa

Luomuteollisuuden kokonaisarvo on Australiassa kasvanut 88 % vuoden 2012 jälkeen, ja The Black-sivuston mukaan kuluttajamarkkinoiden ennustetaan kasvavan 1,4 miljardiin euroon.

Kaksi kolmesta australialaisesta kotitaloudesta kertoo ostaneensa luomutuotteita kuluneen vuoden aikana. Yleisimmät luomutuotteet ovat hedelmät ja vihannekset, joiden jälkeen tulee luomukananmuniin, maitotuotteisiin, punaiseen lihaan ja siipikarjaan kohdistuva kasvava kysyntä.

Kanadassa

Kanadan luomujärjestön Canadian Organic Trade Association (COTA) tutkimukset osoittavat, että 66 % kanadalaisista käyttää osan viikoittaisesta ruokabudjetistaan luomutuotteisiin. Kuten Australiassa, yleisimmin ostetut luomutuotteet ovat hedelmät ja vihannekset, joiden jälkeen tulevat liha ja siipikarja ja maitotuotteet kolmannella paikalla.

Tia Loftsgard COTAlta sanoo lausunnossaan: “Kanadalaiset vaativat yhä laajempaa valikoimaa luomuostoksiinsa. Tämän takia markkinoiden on pakko yrittää täyttää seuraavan sukupolven toiveet saada enemmän luomutuotteita.”

Isossa-Britanniassa

The Guardian-lehden raportin mukaan vuonna 2017 luomuruoan ja -juoman myynti Isossa‑Britanniassa kasvoi 6 % ennätysmäiseen 2,5 miljardiin euroon.

Luomutuotteiden myynti supermarketeissa kasvoi 4,2 % samalla, kun itsenäisten kauppojen, kuten luontaistuotekauppojen ja torien, myynti kasvoi 9,7 prosentilla.

Kyseessä ei ole vain ruoka- ja juomatuotteet. Ison-Britannian kuluttajat ostavat yhä enemmän luomutuotteita, esimerkiksi kauneustuotteiden myynti on kasvanut 24 prosenttia.

Ostaako sinun perheesi luomua?

“Ensimmäinen rikkaus on terveys.”
- Ralph Waldo Emerson

 

Tervetuloa chattiin!

The chat is not available.

Chat ei ole tällä hetkellä käytössä.
Jätä meille viesti

Kiitos viestistäsi, vastaamme mahdollisimman pian.

System error