Nappaa vinkkimme nettishoppailuun

Nettishoppailusta on tullut koko ajan helpompaa. Kuluttajat hyötyvät nettikauppojen laajoista valikoimista, mutta vaara piilee siinä, että netissä on helppo tuhlata liikaa rahaa. Tutustu vinkkeihimme ja säästät rahaa nettishoppailessasi!

Kysy itseltäsi tarvitsetko tuotetta oikeasti?

Nettikaupan ostoskoria katsoessasi, sinun tulisi ennen kaikkea kysyä itseltäsi, onko koriisi asettamat tuotteet oikeasti sellaisia, joita tarvitset. Tällä hetkellä ylimääräisen tavaran hamstrauksen vastaisuus on kansainvälisesti suosittua, ja ihmiset pyrkivät luopumaan turhista tavaroistaan. Ehkä olet kuullut puhuttavan konmarituksesta, jonka ideana on luopua kaikesta turhasta? Mieti siis ostoskorisi tuotteiden osalta, että käyttäisitkö niitä säännöllisesti?

Osa ihmisistä tekee turhia ostoksia netissä, sillä he saattavat ostaa netistä jotain sellaista, jonka he ovat jo unohtaneet omistavansa. Jos esimerkiksi törmäät nettikaupassa farkkupariin, joka on malliltaan juuri sellainen, josta pidät, mieti löytyykö kaapistasi samankaltaiset farkut, ennen kuin kaivat lompakkosi esiin. Jos koskaan olet epävarma jostain nettikaupan ostoksestasi, nuku yön yli. Mikäli heräät aamulla, ja edelleenkin haaveilet tuotteesta - tee ostos, sillä silloin todennäköisemmin arvostat hankintaa vieläkin enemmän.

Älä mene halpaan alemyynnissä

ALE kissan kokoisin kirjaimin kirjoitettuna, suurien aleprosenttien kera saattaa tuntua houkuttelevalta. Joskus aleista voi tehdä hyviä löytäjä, ja toisinaan aletuotteet ovat tuotteita, jotka ovat jo alun perin suhteellisen ylihinnoiteltuja. Voit löytää kilpailukykyisemmän hinnan paikallisesta kivijalkaliikkeestä kuin verkkokaupasta. Kannattaa pysyä kärryillä siitä, minkä hintaisia eri tuotteet ovat tyypillisesti. Kun tiedät minkälaisissa hinnoissa tuotteet pyörivät, voit tehdä parempia hintavertailuja. Pidä siis silmäsi auki!

Kun teet ostoksia netissä, pidä aina muutama välilehti auki, jotta voit vertailla hintoja. Kausiluontoisten tyhjennysalennusten aikaan kaupat tarjoavat kovemmat alennusprosentit. Eli kun esimerkiksi kesä alkaa olla lopuillaan, löydät todennäköisemmin kesätuotteita alennuksesta.

Verkkokaupat hyödyntävät dataa – ole siis varuillasi!

The Atlantic tutki sitä, miten jälleenmyyjät huijaavat kuluttajia kuluttamaan enemmän. Esimerkiksi 60 % verkkokauppiaista kertoo, että ilmainen toimitus on yksi parhaista markkinointikeinoista. Sanotaan, että saat ilmaisen toimituksen, mikäli käytät 100 euroa nettikaupassa – se kuulostaa houkuttelevalta, ja tällaisessa tilanteessa saatat päätyä käyttämään enemmän rahaa, kuin olit alun perin suunnitellut, vain saadaksesi ilmaisen kuljetuksen.

Jätit, kuten Amazon, ovat tunnettuja monimutkaisista algoritmeistään ja personoiduista tarjouksistaan, joista jälkimmäinen saattaa kuulostaa hyvältä. Tämä kuitenkin tarkoittaa sitä, että hinnoittelu optimoidaan perustuen kuluttajadataan sekä kuluttajan henkilökohtaiseen ostokäyttäytymiseen. Suurien jälleenmyyjien tavoitteena on saada kuluttaja tekemään ostoksia ja kuluttamaan aina vain enemmän rahaa. Tässä ensimmäinen vinkkimme tulee tarpeeseen: mieti aina tarvitsenko tätä? Ja kannattaa myös pohtia hintaa – onko se oikeasti edullinen?

Tarkasta kuukausittainen kulutuksesi ja aseta budjetti

Koska nettishoppailu on niin helppoa, emme välttämättä ole tietoisia summista, joita ostoksiin käytämme. Lähikaupassasi ojennat käteistä tai kortin maksaaksesi ostoksesi, mutta netissä voit tehdä ostoksesi esimerkiksi PayPal-tilisi avulla, jolloin teet ostoksesi vain muutamalla klikkauksella. Jos lasket nettiostoksesi yhteen, minkälainen summa niistä kertyy yhteensä kuukauden aikana?

Kun teet kuukausittaista budjettiasi, sisällytä siihen myös nettishoppailu ja aseta itsellesi tiukat rajat. Tämä voi helpottaa sinua muutamallakin tapaa – ehkä et enää osta turhia tavaroita ja saat enemmän tilaa kotiisi. Tällöin pystyt myös varaamaan rahaa tuotteisiin, jotka oikeasti haluat ostaa.