Joulubarometrimme tulokset ovat tulleet!

Suomalaiset vähentävät tänä vuonna joulukulutustaan, kertoo Ferratum Groupin tuore Joulubarometri 2016™ - tutkimus.  Yli 13000 kuluttajaa 20 maassa vastasi kyselyyn, jossa selvitettiin eurooppalaisten ja kansanyhteisönmaiden kotitalouksien joulunajan kulutusta. Vain 16% kaikista vastaajista aikoo lisätä rahankulutustaan viime vuoteen verrattuna, kun taas jopa 37% vastaajista kertoo kiristävänsä kukkaronnyörejään tänä jouluna. Joulunpyhät vietetään säästäväisemmin kuin viime vuonna: vuoden 2015 Joulubarometrissämme vain 20% vastaajista kertoi vähentävänsä joulunkulutustaan.

Kyselytutkimus tehtiin Ferratum-ryhmän aktiivisille asiakkaille 20 Euroopan ja kansainyhteisön maassa verkkokyselynä, joka sisälsi samat standardoidut kysymykset joka maassa. Demografisten kysymysten lisäksi osallistujilta kysyttiin käytössä olevista kuukausituloista, kuinka paljon rahaa he kuluttavat jouluna, mihin he kuluttavat ja paljonko he tekevät online-ostoksia. 

Keskimäärin jouluun kulutettava rahasumma on Suomessa 468 euroa 

Kyseinen euromäärä on noin 15 prosenttia käytettävissä olevista nettotuloista. Esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa kulutus on huomattavasti korkeampaa: ruotsalaiset kotitaloudet kuluttavat noin 688 euroa eli 20 prosenttia käytettävissä olevista nettotuloistaan joulun aikana.

- Suomalaiset kuluttavat tänä vuonna selvästi maltillisemmin kuin viime jouluna suhteessa muihin osallistujamaihin. Viime vuonna vastaava lukema oli 20,8 prosenttia. Ostoksia tehdään tänä vuonna harkitummin kuin vuosi sitten, arvioi Ferratumin Suomen maajohtaja Antti Kumpulainen.

Innokkaimmat kuluttajat joulunaikaan ovat saksalaiset, jotka käyttävät rahaa jouluun enemmän kuin mitkään muut Euroopan tai kansainyhteisön kansalaiset. Euroopan suurimmassa taloudessa asuvat saksalaiset ovat tänä vuonna valmiita kuluttamaan yli 30 prosenttia eli 807 euroa kotitalouden kokonaistuloista jouluna. Saksalaisten luku on lähes kymmenen prosenttiyksikköä enemmän kuin koko kyselyn keskivertoperheessä (22 prosenttia).
 

Osallistujamaiden joulunajan kulutus

Suomalaisten suosikkilahjoina lelut ja vaatteet

Suomalaiset kotitaloudet käyttävät keskimäärin 468€ joulunviettoon. Joulubudjetti on siis pienentynyt huomattavasti viimevuodesta, sekä euromääräisesti, että suhteessa tuloihin. Naapurimaassamme Ruotsissa sen sijaan sekä euromääräinen, että tuloihin suhteutettu kulutus on noussut viime joulusta. Molempien maiden suosikkilahjoina on kuitenkin lelut ja pelit, sekä vaatteet. Myös muissa suosikkilahjoissa olimme naapureidemme kanssa samankaltaisia (lahjakortit ja kulutuselektroniikka), mutta suomalaisten top 5 listalta löytyvät makeiset, ja ruotsalaisten listalta urheiluvälineet.

Suomen ja Ruotsin tulokset vertailtuna

Verkko-ostosten osuus kasvussa

Yhä noin kolme neljäsosaa joulukulutuksesta tehdään perinteisien kanavien kautta, kuten kivijalkakaupoissa. Online-ostosten suosion kasvu on kuitenkin selvästi nähtävissä: kaikkien osallistujamaiden digitaalisesti tehdyt ostokset kasvoivat viime vuoden 21,6 prosentista tänä jouluna 24,5 prosenttiin.  Iso-Britannia pitää yhä kiinni ylivoimaisesta johtoasemastaan verkossa tehtyjen ostosten suhteen. Yli 40 prosenttia brittiläisten jouluostoksista on tehty digitaalisissa kanavissa. Suomessa vastaava luku on 23,4% 

- Kulutuksen ollessa suhteellisesti maltillisempaa kuin viime vuonna on kuitenkin online-ostosten osuus kasvanut selvästi. Kiireen keskellä voi osan ostoksista tilata kotisohvalta ja samalla löytää hyviä tarjouksia laajemmasta valikoimasta kaupoissa juoksemisen sijasta, toteaa Antti Kumpulainen.

Online-ostosten osuus on kasvussa

Tutustu Joulubarometrimme tuloksiin osoitteessa www.ferratumbarometer.com/fi tai selkeänä pdf-versiona tästä linkistä: Ferratumin Joulubarometri 2016

Ferratum kiittää kaikkia kyselyyn osallistujia. Järjestimme kyselyn ohessa arvonnan, jonka voittajalle toimitettiin iPad mini 4-tabletti. Voittajaksi selvisi Laila P. Salosta. Onnittelut vielä kerran Lailalle ja iloista joulun odotusta kaikille! 

 

Aiheesta muualla:

Yle: Pikaluotottaja: Suomalaiset pihistelevät joulurahojaan – kirja on pudonnut lahjalistan kärjestä

Kauppalehti: Ferratum: Suomalaisten joulubudjetti pieneni neljänneksellä

Talouselämä: Ferratum: Suomalainen kotitalous käyttää 468 euroa jouluun - viisi prosenttiyksikköä vähemmän kuin viime vuonna

Ferratum Joulubarometri 2015: Suomalaisten joulubudjetti kasvanut vuodessa

Ferratum Joulubarometri 2014: Eurooppalaisen joulun eri hintalaput

Tervetuloa chattiin!

The chat is not available.

Chat ei ole tällä hetkellä käytössä.
Jätä meille viesti

Kiitos viestistäsi, vastaamme mahdollisimman pian.

System error