Ferratum maailmalla

Ferratumin Suomessa vuonna 2005 alkanut liiketoiminta on kymmenen vuoden aikana laajentunut jo yli 20 maahan ympäri maailman. Aloittaessaan Ferratum oli alansa pioneeri Euroopassa, ollen yksi ensimmäisistä mobiilisti pienlainoja kuluttajille tarjoavista yrityksistä. Tänä päivänä olemme alamme johtava toimija koko Euroopan markkinoilla. Asiakkaita Ferratumilla oli vuoden 2014 päättyessä ollut jo miljoona maailmanlaajuisesti. Saman vuoden lopussa Ferratum Groupin palveluksessa työskenteli 383 henkilöä 25 eri maassa, joista noin 30 Suomessa Helsingin toimistossa. Ferratumin tarjoamien lainatuotteiden summat ulottuvat 25 eurosta 2000 euroon. Lainaa hakeakseen uuden asiakkaan on tunnistauduttava luotettavasti palvelussamme (Suomessa esimerkiksi verkkopankkitunnuksilla), ja myönteisen lainapäätökseen saadakseen täytettävä Ferratumin sisäiset lainanmyöntökriteerit.

Ferratumin missio

Ferratumin missio on “More than money to everyone”, enemmän kuin rahaa jokaiselle. Tämä tarkoittaa, että haluamme tarjota asiakkaillemme sopivan lainatuotteen lisäksi markkinoiden käyttäjäystävällisimmän hakuprosessin ja vuorokauden ympäri saatavilla olevaa henkilökohtaista asiakaspalvelua.  Lupauksemme asiakkaillemme on se, mikä on toimintamme erityinen vahvuus: Lainan hakeminen meiltä on yksinkertaista ja lainaprosessimme on nopea, läpinäkyvä sekä luottamuksellinen.

Kasvua kestävästi ja kannattavasti, jatkuvasti kehittyen

Ferratumin kasvustrategia perustuu keskittymiseen oikeisiin asioihin. Menneiden kymmenen vuoden aikana yrityksen tulos on kasvanut vakaasti ja toiminta on ollut kannattavaa alusta lähtien. Tämä on saavutettu jatkuvasti maantieteellistä toimintaluetta laajentaen, näin myös asiakas- ja käyttäjäkantaa kasvattaen. Merkittävä tekijä kasvun taustalla on tietenkin tuoteportfolion jatkuva kehittäminen, kuluttajien muuttuvia tarpeita ja uusien markkinoiden erityispiirteitä vastaamaan.

Tällä hetkellä Ferratumin tuotevalikoimassa on pienlainojen lisäksi perinteisten pankkilainojen tapaisia kertalainoja ja jatkuvia luottoja (osassa maista). Jo kaikki tämän hetkiset lainatuotteet on suunniteltu mobiilikäytettävyys edellä,ja tulevaisuudessa Ferratum tulee lanseeraamaan ensimmäisen euroopanlaajuisen mobiilipankin kuluttajien käyttöön.

Pörssiyhtiönä kohti yhä uusia markkinoita

Tähän mennessä suurin askel kasvustrategian toteuttamisessa otettiin helmikuussa 2015, kun Ferratum Oyj listautui Frankfurtin pörssin päälistalle, ensimmäisenä FinTech-yrityksenä koskaan. Odotukset ylittäneessä osakeannissa kerätty pääoma mahdollisti lähitulevaisuuden suunnitelmien edistämisen, kuten uusille markkinoille laajentumisen ja mobiilipankin lanseerauksen.

Ferratumin kansainvälistä toimintaa määrittää selkeä konsepti, ja tämän konseptin pohjalta toiminta on laajentunut viime vuosina yhä useampaan maahan. Viimeisimmät Ferratum-maat ovat Kanada, Norja ja Ranska (2015), sekä Meksiko (2016). Keskipitkän aikavälin tavoitteena on toiminnan laajentaminen nykyisestä 23 maasta aina 30 maahan Euroopassa ja muualla.