Prime-laina

Muutama kuukausi sitten julkaisimme artikkelin, jossa kerroimme, kuinka tärkeää on ymmärtää mikä sinun ja perheesi näkemys rahasta on, ja miten se vaikuttaa kotitalouteesi.

Uusi tutkimus, joka toteutettiin University College of Londonin, the Open Universityn ja BBC Lab UK:n välillä, osoittaa, että ihmisten näkemys rahasta vaikuttaa vahvasti heidän kulutustapoihinsa. Esimerkiksi rahan näkeminen turvallisuuden takaajana voi vähentää taloudellisten ongelmien riskiä. Toisaalta, jos raha nähdään vallan välineenä ja asemankorottajana, voi taloudellisten riskien määrä nousta.

Tutkimus esittää myös, että ihmisillä on neljä erilaista näkemystä rahasta. Jotkut ovat taukoamatta huolissaan rahankulutuksestaan, toiset ostavat asioita saadakseen hyvän olon ja muut kieltäytyvät näkemästä todellista kulutustapaansa.

Neljä näkemystä rahasta

Tarkastellaanpa näitä neljää rahanäkemystä, jotka tämä tutkimus mainitsee.

Statuskuluttajat näkevät rahan statussymbolina ja välineenä, jolla vaikuttaa tai tehdä vaikutus muihin.

Turvasäästäjät näkevät rahan turvallisuuden tuojana. Turvasäästäjät saattavat säästää, vaikka heillä ei olisi mitään erityistä säästökohdetta mielessä.

Itsenäisyyden rakastajat ovat nautinnonhaluisia, ja he elävät vain tässä hetkessä huolehtimatta taloudellisesta turvasta.

Avokätiset hemmottelijat kuluttavat rahansa muihin näyttääkseen kiintymyksensä ja arvostuksensa.

Ostokäyttäytyminen

Nyt kun olemme tarkastelleet näitä neljää rahanäkemystä, katsotaan, millaisia käyttäytymistapoja ihmisillä on ostoksia tehdessään.

Himoshoppaajat käyvät ostoksilla jatkuvasti. Usein tällaiset henkilöt saattavat ”vahingossa” ostaa paljon enemmän kuin he alun perin aikoivat. He saattavat esimerkiksi mennä kauppaan ostaakseen kengät, mutta ostavat loppujen lopuksi useita muitakin tuotteita.

Säästäväiset ostajat tekevät kaikkensa säästääkseen rahaa. Säästääkseen rahaa, tällaiset henkilöt saattavat käyttää tunteja vertaillessaan hintoja niin kaupoissa kuin verkossakin, jotta he varmasti löytävät edullisimman hinnan. Lisäksi he saattavat ajaa pitkiäkin matkoja kaupungin läpi säästääkseen muutaman sentin tuotteen hinnasta, vaikka aikaa kuluisi enemmän.

Eskapistiset ostajat uskovat ”ostosterapiaan”, ja rahankulutus onkin heille tapa irtautua työ- ja yksityiselämästä.

Vastahakoiset ostajat ovat varautuneita rahankäyttäjiä ja he viivyttävät ostospäätösten tekemistä viime hetkelle asti. Tällaiset henkilöt saattavat esimerkiksi viivytellä lentolipun ostamista viime minuuteille, tai jos he tarvitsevat uusia kenkiä, he odottavat nykyisten kenkien loppuunkulumista, ennen kuin ostavat uudet kengät.

Itsetunto-ostajat ostavat asioita pönkittääkseen itseluottamustaan. He ostavat usein kalliita vaatteita ja tuotteita, joilla he pyrkivät tuntemaan itsensä paremmiksi.

Entä sinä? Mihin tahansa näistä kuluttajaryhmistä kuulutkaan, on hyvä olla selvillä ostokäyttäytymisestäsi sekä ymmärtää miten sinä näet rahan.

 

Tervetuloa chattiin!

The chat is not available.

Chat ei ole tällä hetkellä käytössä.
Jätä meille viesti

Kiitos viestistäsi, vastaamme mahdollisimman pian.

System error