Jouluostostenkin tulevaisuus on verkossa

Jouluostoksia tehdään verkossa
2015.11.19

Viime viikolla pohdimme blogissamme pankkipalveluiden tulevaisuutta ja kuten pankkiasioiminen, myös jouluostosten tekeminen on siirtymässä yhä enemmän verkkon. Ferratum julkaisee oman laajemman tutkimuksensa joulunajan kulutustottumuksista lähiviikkoina, mutta verkko-ostamisen osalta sivuamme aihetta jo tässä kirjoituksessa. Monet ostavat joululahjoja varmasti pitkin vuotta ja erään tutkimuksen mukaan lähes kolmannes aloittaa lahjaostokset jo marraskuussa. Postin hiljattain julkaiseman tutkimuksen mukaan verkossa lahjojen ostaminen lisääntyy kuitenkin vasta joulun lähiviikkoina. Kuitenkin lahjoja hankitaan verkosta myös hyvissä ajoin ennen joulusesonkia, jos verkkokaupoissa on hyviä tarjouksia.

Kiire ja ajansäästö tärkeimpiä syitä verkkokaupan valintaan

Postin tutkimuksessa todetaan, että etenkin kiire saa valitsemaan jouluostosten tekemisen kotoa käsin. Sama syy lienee myös yleisemmin yksi yleisimmistä siihen, miksi verkkokaupassa asioidaan kivijalan sijaan. Verkkokauppojen lisäksi myös rahoituspalveluita verkossa tarjoavat yritykset pyrkivät vastaamaan tähän samaan kiireisten kuluttajien tarpeeseen – palvelua halutaan tarjota silloin, kun asiakkaalla on siihen aikaa. Toinen varmasti yleinen syy verkkokauppojen suosimiseen on ajansäästö. Verkkokaupasta löydät tarvitsemasi yhdellä hakusanalla useissa kaupoissa kiertelyn sijaan. Sama koskee nykyaikaisia rahoituspalveluita: tarvitsemasi rahat voit saada tilillesi jopa parissa minuutissa netissä hakemalla, myös pankin palveluaikojen ulkopuolella. Postin tutkimuksen vastaajat kokivat lahjaostosten keskittämisen verkkoon vähentävän stressintunnetta jouluostoksista. Toisaalta taas joulutunnelman puute verkkokaupoissa perinteisiin jouluostoksiin verrattuna ilmoitettiin myös syyksi olla tekemättä lahjahankintoja verkossa, todetaan Postin tutkimuksessa.  

Nuoret ovat tottuneempia tekemään myös lahjahankinnat verkossa 

Ehkä vähemmän yllättävä on tutkimuksen tieto, jonka mukaan jouluostoksia tehdään verkossa sitä todennäköisemmin mitä nuorempi vastaaja on. Verkkokaupoilla on usein omat joulun ajan tarjouskampanjansa, ja nuoret ovat vanhempia vastaajia aktiivisempia hyödyntämään myös näitä lahjahankinnoissaan. Joulutunnelman puuteen lisäksi verkosta tilatun lahjan mahdollisen vaihtamisen tai palauttamisen hankaluus koettiin tutkimuksessa yhdeksi syyksi välttää verkkokauppoja jouluostoksilla, etenkin vanhempien vastaajien keskuudessa. Verkkokauppojen valikoimaa selailemalla haetaan myös inspiraatiota lahjahankintoihin, jotka mahdollisesti kuitenkin tehdään omin käsin perinteisestä kaupoista. Tutkimuksen vastaajat kokivatkin tärkeäksi tekijäksi verkkokaupan valinnalle ostospaikaksi varman tiedon siitä, että tilatut tavarat ehtivät perille jouluksi.  

Myös Ferratum on tutkinut jouluostosten verkossa tekemistä kansainvälisessä joulubarometrissaan. Barometrin viimevuotisten tulosten mukaan suomalaiset ovat Euroopan kolmanneksi aktiivisimpia jouluostosten tekijöitä verkossa, heti hollantilaisten ja saksalaisten jälkeen. Barometriin vastanneista suomalaisista 17% ilmoitti hankkivansa ainakin osan lahjoista verkkokaupasta. Myös tänä vuonna Ferratum selvittää joulunajan kulutustottumuksia eri puolilla maailmaa. Ehdit vastaamaan kyselyyn vielä 30.11. saakka ja osallistut samalla iPadin arvontaan. Kyselyyn pääset tästä klikkaamalla. Lue lisää Postin tekemästä verkkokauppatutkimuksesta allaolevasta linkistä:

http://www.posti.com/tiedotteet/2015/20151109_jouluostokset_verkkokaupasta.html

 

 

Tervetuloa chattiin!

The chat is not available.

Chat ei ole tällä hetkellä käytössä.
Jätä meille viesti

Kiitos viestistäsi, vastaamme mahdollisimman pian.

System error